نمایشگاه فوتوکینا کارش را از روز ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) در شهر کلن آغاز کرد و در مجموع ۶ روز بر پا خواهد بود. فعالان صنعت عکاسی هر دو سال یک بار در این نمایشگاه گرد هم میآیند.
بنا بر ارزیابیها نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر طی ۶ روز برپایی نمایشگاه، از آن دیدن خواهند کرد. شرکتهایی مانند "نیکون"، "پاناسونیک"، "ادُب سیستمز"، "فلیکس"، "اپسون" و "کداک" از شرکتکنندگان نمایشگاه هستند.
شهروند عکاس: حافظه تصویری جامعه
در فوتوکینا برای دوستداران هنر عکاسی نیز برنامهها و سرگرمیهایی پیشبینی شده است. به گفته الیور کورت، مدیر عامل فوتوکینا، عکاسی در عمق، بخشی است که تنها این نمایشگاه آن را پوشش میدهد.
در دهه ۵۰ میلادی در آلمان مردم بهطور میانگین در هر ثانیه حداکثر ۱۰۰ بار عکس میگرفتند. اما این رقم اکنون با افزایش تعداد دوربینهای دیجیتال و تلفن همراه به ۱۰۰۰ بار در ثانیه رسیده است. این یک دگرگونی اجتماعی است.
اکنون دوربین عکاسی پس از کالاهایی چون یخچال، تلویزیون، تلفن و موبایل جایگاه پنجم را در فهرست خرید ابزارهای تکنیکی مردم آلمان دارد.
عصر تصویر
یکی از نشانههای عصر پسامدرن اهمیت تصویر است. شبکههای اجتماعی مانند "فیسبوک" و "مای اسپیس" و ... سرشار از عکسهای کاربران است که گاه با جدیدترین دوربینهای دیجیتال یا با تلفن همراه تهیه شدهاند.
در نمایشگاه فوتوکینا بازدیدکنندگان از تازهترین نوآوریهای صنعت عکاسی آگاه میشوند و دوربینها، موبایلهای دوربیندار و حتی چاپگرهای عکس را نیز از نزدیک آزمایش و عکسهای خود را چاپ میکنند. در بخشی از نمایشگاه نیز عکسهای برنده معرفی میشوند.
فنآوریهای نوین عکاسی
دوربینهای دیجیتالی رفتهرفته کوچکتر میشوند و امکانات جدیدی مانند ذخیره عکس با پسوند جی.پی.اس (GPS) و تری. دی مییابند. انواع جدیدی از این دوربینها بهطور خودکار عیبیابی عکسها را انجام میدهند و آنها را ذخیره میکنند. با بعضی تنظیمات هم میتوان تعیین کرد که کدام عکس در کدام صفحه اینترنتی ظاهر شود.
کریستیان مولر-ریکر، مدیرعامل اتحادیه صنعت عکاسی درباره دستاوردهای جدید فوتوکینا میگوید: «یکی از زمینههای جدید نمایشگاه عکسهای سهبعدی (تری-دی) هستند. حتی میتوان روی قاب عکسهای دیجیتال، نمایشگر کامپیوتر یا تلویزیونهای سهبعدیپرداز، تصویرهای سهبعدی را نمایش داد. اکنون فنآوریهای جدیدی نیز برای چاپ سهبعدی عکسها عرضهشدهاند.»
بخش دیگر نمایشگاه فوتوکینا فنآوری "تولید عکسهای کامپیوتری" است که بیشتر در صنعت فیلمسازی کاربرد دارد.
هنینگ اولسون در این باره میگوید: «برای عکاسان حرفهای در این بخش امکان تولید تصاویر پسزمینه و افزودن جلوههای ویژه به عکسها وجود دارد. این بخش بازار بزرگی به روی عکاسی حرفهای گشوده است.»
رونق صنعت عکاسی
برای بسیاری از کاربران، فیلمبرداری و همزمان عکاسی حرفهای مهم است. سیستمهای جدید عرضه شده در فوتوکینا، در بسیاری موارد این امکانها را همزمان فراهم میکنند.
به گزارش دویچهوله، در نمایشگاه فوتوکینا دوربینهای کوچک نیز ارائه میشوند که برای دوستداران عکاسی کاربرد دارند. به گفته اولسون دوربینهایی نیز برای کاربران آماتور به بازار آمدهاند که بیشتر محصولات مد روز هستند.
هر چند دوربینهای جدید بسیار گرانتر خواهند شد؛ اما صنعت عکاسی دیجیتال و تولید ویدئو با شتاب و امیدواری به آینده گام برمیدارد.
سال ۲۰۰۹ در آلمان نزدیک به 5/8 میلیون دوربین به فروش رسید که این رقم در سال آینده نیم میلیون رشد خواهد داشت.